Süreç ve Süreçlerle Yönetim

Şirketlerin etkili bir yönetim biçimi geliştirebilmeleri, süreç analizleri ve iş tanımlarının iyi yapılmasına bağlıdır. Sürekli iyileştirme için süreçlerin doğru şekilde belirlenmesi ve tanımlarının gözden geçirilmesi gerekir. İnsan, makine ve malzeme gibi girdilerin değer katılarak müşterilerin isteklerini karşılayacak çıktılara dönüştürülmesi "süreç"; bu süreçlerin sürekli ve düzenli olarak takip edilmesi ve geliştirilmesini sağlamak ise "süreç yönetimidir".

Şirketlerin etkili bir yönetim biçimi geliştirebilmeleri, süreç analizleri ve iş tanımlarının iyi yapılmasına bağlıdır. Sürekli iyileştirme için süreçlerin doğru şekilde belirlenmesi ve tanımlarının gözden geçirilmesi gerekir. İnsan, makine ve malzeme gibi girdilerin değer katılarak müşterilerin isteklerini karşılayacak çıktılara dönüştürülmesi "süreç"; bu süreçlerin sürekli ve düzenli olarak takip edilmesi ve geliştirilmesini sağlamak ise "süreç yönetimidir".

 

Süreç Yönetiminin Tarihsel Gelişimi

Fredrick Taylor'un yönetim teorisine dayanan iş süreçleri yönetiminin geçmişi 1920'lere kadar uzanmaktadır. Temelde otomatikleşme üzerine yoğunlaşan teori, daha ucuza üretmeyi amaç edinmiştir. "Daha ucuza nasıl üretirim?" sorusuna odaklanan organizasyonlar, bu doğrultuda süreçleri değerlendirmişlerdir. Böylece daha hızlı ürün üreten ve daha hızlı piyasaya sunan organizasyonlar ya da şirketler avantaj elde etmiştir. Bu aşamada, hız için süreçler değerlendirmeye başlamışlar ve standart üretimden farklı servis ya da ürünler için çeşitli süreçler üzerinde durmuşlardır. Yeni olan ise 1980'lerden beri gündemde olan iş süreçlerinin yönetimidir. Geçmişte üretim süreçlerinin geliştirilmesine yönelik olan çalışmalar, günümüzde süreç yönetimi, üretim ve iş süreçleri dahil olmak üzere, tüm süreçleri kapsamaktadır.

 

Süreçlerle Yönetim

Süreçlerle yönetim, işletmenin önceliklerine sistematik bir yaklaşım getirir ve bir işi başından sonuna kadar yapmaya olanak sağlayan süreçleri tanımlar. Bununla birlikte fonksiyonlar arası ilişkileri geliştirir; gelişmeler süreçler dahilinde yapılır. Müşteri odaklı yönetimi teşvik eder. Böylece müşteri odaklı süreçler çok daha doğru uygalanabilir ki bu da şirketin performansını önemli ölçüde artırır. Gereksiz olabilecek bazı kontrol ve onaylar ortadan kalktığı için daha hızlı karar alma avantajı sağlanır.

 

Geleneksel Yönetim Anlayışı ve Süreç

Bir şirketin geleneksel yönetim anlayışı iki temel kavramdan oluşur: iş bölümü ve hiyerarşi. 

İş, belli gereksinimleri karşılamak amacıyla bir araya gelen ve birbirini izleyen faaliyetlerden oluşmaktadır. Geleneksel yönetimin iş bölümü (uzmanlık) ve hiyerarşi ile karakterize edilen yaklaşımı işin doğal akışı önünde bazı engeller oluşturabilir. İşi bu engellerden kurtarmak için gündeme gelen yönetim anlayışı "Süreçlerle Yönetim" olabilir.

Şirketleri süreçlerle yönetime zorlayan nedenler şu şekilde sıralanabilir: 

-Globalleşme

-Gelişmesini sürdüren demokratikleşme

-Bilgi teknolojisindeki gelişmeler

-Rekabet

-Politik ve siyasi gelişmeler

-Ekonomik platformdaki değişimler

-Müşterilerin beklentilerindeki artış ve değişimler

-Üretim/hizmet gerçekleştirme ve sunma teknolojlerindeki gelişmeler

-Yönetim yaklaşımlarındaki değişme ve gelişmeler

 

Organizasyonlar bir tür yaşayan organizmalardır. Sürekli gelişen yönetim, teknik ve uygulamalarına bağlı olarak, yönetim anlayışı, uygulama ve yöntemlerini değiştirir ya da değiştirmek zorunda kalırlar. Bu süreci başlatan kuruluşlar, gelecekte başarılarını sürdürme şansına sahip olan kuruluşlardır.

 


Çerezler (cookie), sdmyazilim.com.tr web sitesini ve hizmetlerimizi daha etkin bir şekilde sunmamızı sağlamaktadır. Çerezlerle ilgili detaylı bilgi için Çerez Politikalarımızı ziyaret edebilirsiniz.